Gjennom konstruktive tilbakemeldinger fra gruppemedlemmene mine ble jeg oppfordret til å være litt mer konkret i anvendelsen av Piaget teorier i min personlige undervisning. I mitt forrige innlegg holdt jeg dette på er litt generelt nivå da jeg tenkte at detaljer rundt mine litt spesielle/smale fag gjerne ikke var av så stor interesse. Men det er klart at jeg kan ha personlig nytte av å gå litt dypere inn i dette så her kommer et konkret eksempel –
Jeg er faglærer i oljerelaterte fag på teknisk fagskole og har blant annet faget ”Reguleringssystemer”. Dette er et fag som inneholder mye ukjent og nytt stoff for de fleste av studentene. Læremidlene i dette faget er heller ikke allverdens så det har blitt til at jeg har generert presentasjoner som dekker det viktigste fagstoffet. Ved gjennomgangen av disse presentasjonene kan det nok blitt mye oppramsing av fakta fra min side med en fare for at dette blir kortvarig og litt løstsittende kunnskap hos studentene; det Piaget ville kalt for figurativ kunnskap. Min utfordring blir her å utnytte den begrensende tiden vi har til rådighet til en bedre læring av litt ”fjernt” fagstoff som studentene ikke er allverdens motivert for å ta til seg. Her det klart at det grunnleggende punktet med hvorfor studentene skal tilegne seg akkurat dette fagstoffet spiller inn. Her er det om å gjøre å vise til konkrete og nyttige anvendelser av denne kunnskapen for en sammensatt gruppe av boredekksarbeidere, wireline operatører, kranførere, mekanikere, prosessteknikere mv. Hvis så interessen er vakt og motivasjonen tilstede må den videre progresjon for konstruktiv læring bli -
· Å gå gjennom det mest grunnleggende av fagstoffet i de første 2-ukers samlingene
· Å oppfordre til/forvente større grad av selvstudie i de 4 ukene de ikke er på skolen
· Å gi dem meningsfylte/utfordrende/selvstendige/resonerende oppgaver som f eks:
- Designe reguleringssløyfe for et visst formål
- Drøfte problemstillinger med et eksisterende anlegg
- Gjennomføre labøvelser på autolab
- Redegjøre for sikringsystemene på egen arbeidsplass
- Gruppearbeid med presentasjon for klassen
De mest pliktoppfyllende og faglig sterke studentene burde få mer operativ kunnskap fra et slikt opplegg. Samtidig vil de litt sløvere studentene kanskje kunne falle fra hvis fagstoffet ikke blir porsjonert ut og presentert på vanlig måte….? Man får høste av egne erfaringer etter hvert.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar